top of page
people-2557396_1280.jpg

Onderwijs

Een diversiteitsresponsieve benadering in het hoger onderwijs omvat drie belangrijke elementen:

​

1. Houding en didactiek bij docenten: Docenten spelen een centrale rol in het creëren van een inclusief leerklimaat door bewust te zijn van diversiteit, inclusieve communicatie te hanteren, en hun lesmethoden aan te passen aan de verschillende noden van studenten.

 

2. Curriculum: Opleidingen integreren diverse perspectieven uit wetenschap en samenleving, ondersteund door een visie op inclusie die structureel in het curriculum is verankerd.

 

3. Diversiteitsvaardigheden bij studenten: Het doel is studenten op te leiden tot individuen met sterke diversiteitsvaardigheden.

​

Onderzoek wijst uit dat een inclusieve aanpak leidt tot betere academische prestaties, verhoogd mentaal welzijn en betrokkenheid, vooral onder studenten uit minderheidsgroepen. Het toevoegen van diverse perspectieven in het curriculum bevordert bovendien kritisch denken en creativiteit, en draagt bij aan een psychologisch veilige leeromgeving waarin alle studenten zich gehoord voelen.

​

Meer hierover in het rapport "Wetenschappelijke onderbouwing en inspirerende praktijkvoorbeelden voor de verdere bevordering van etnisch-culturele diversiteit en inclusie aan de Vlaamse universiteiten"

Schermafbeelding 2024-10-16 om 12.04.47.png

info@jongeacademie.be

www.jongeacademie.be

​

Paleis der Academiën

Hertogstraat 1

1000 Brussel

© Jonge Academie, 2025

Deze website is een realisatie van de Jonge Academie.

​

De Jonge Academie is een dynamische denktank die via innovatieve ideeën, wetenschappelijke kennis en artistieke verbeelding bijdraagt aan een weerbare en zorgzame samenleving. Wij inspireren en consolideren de verbinding en kritische dialoog tussen wetenschap, kunst, beleid en maatschappij.

Als een onafhankelijke en gedreven groep excellente wetenschappers en kunstenaars maken we deze ambitie waar over grenzen van disciplines en kennisinstellingen heen. 

De Jonge Academie kan werken dankzij een jaarlijkse subsidie van de Nationale Loterij.
Deze website kwam tot stand met steun van het Fonds Wetenschappelijk Onderzoek. 

Afbeelding1.png
bottom of page